IF YOU LIKE THIS BLOG...
PLEASE BE
THE FOLLOWER!

SWEETALIA's FOLLOWER
CLICK THE STAR IMAGE

ARTIKEL TERKINI

KENAPA BILA CIKGU YG BUAT...SEMUA JADI SALAH!
 

Thursday, January 22, 2009


Dengar pada judul posting lia pada kali ni ..mungkin ramai yang dah dapat mengagak apakah isi kandungan yang akan lia ketengahkan kali ini...Sekadar melahirkan rasa kesal terhadap segelintir masyarakat yang meletak kan beban kesalahan yang amat berat pada warga pendidik hanya kerana dia menjadi dirinya sendiri....

Kenapa bila sesuatu perkara itu, jika yang melakukannya adalah seorang guru kita akan nampak seperti kesalahan tu terlalu besar...tapi kalau di lakukan oleh orang lain...biasa je pun...

Contohnya....

- Cikgu terlibat dalam bidang hiburan dan nyanyian...

- Cikgu bersosial...

- Cikgu terlibat dalam blogging dan internet....(main tenet kata org sekarang.)

- Cikgu terlibat dalam bisnes...

- Cikgu kurang tau dalam sesuatu hal...(aik ko cikgu takkan ko tak tau?...kata kata paling sinis yang membakar telinga!)


Kalau org lain buat...semuanya ok..kalau cikgu buat semuanya salah...Give us a break...k! Kami warga pendidik ni pun manusia macam semua orang jugak.Punya naluri...punya keinginan dan punya minat mcm org lain....Guru hanya sebagai kerjaya...Diluar sekolah kami mau jadi diri kami dan buat apa yang kami minat dan suka...jgn hanya "label" yang kami pakai buat kami seolah olah terkongkong untuk mengekspresi apa yang sebenarnya ada dalam diri....

Saya tau guru itu ibarat role-model pada masyarakat tapi perlu diingat kami bukan malaikat....
Didalam sekolah kami mmg guru yang beretika dan menjalankan tanggung jawap sebagai role model sepenuhnya...tapi di luar waktu kerja berilah kami sedikit ruang untuk menjadi diri kami sendiri.....Jangan terlalu mudah nampak kesalahan seorang guru dan menuding kepadanya memberitahu dunia akan salahnya...sedangkan diluar sana ada berjuta org org yg bukan guru buat kesilapan yang sama tapi tak ada sesiapa pun yang ambil pusing....Hanya kerana dia seorang guru...setiap tindak tanduknya jadi perhatian dan di adili masyarakat....Adilkah begitu??

-Bila guru gementar di depan majlis.....suara sumbang akan kata begini"apalah...cikgu pun gugup ke kat depan majlis?"...knapa tidak cikgu pun ada jugak Allah kurniakan dgn darah gemuruh...dia selalu mengajar kat depan murid je...bukan kat depan majlis khas.

-Bila guru tak tau berbahasa Arab...suara sumbang akan kata begini"mcm mana ni cikgu... bahasa arab pun tak tau...mcm mana nak ajar anak anak kami?"...yang pegi cakap arab kat cikgu Bahasa Inggeris tu buat ape...kang aku cakap bangang kang marah....dah itu bukan bidang dia ..mmg la dia tak tau....

- Bila guru tak paham tentang sesuatu...suara sumbang akan kata mcm ni.."aik mcm mana ni...cikgu pun tak tau ke nak buat benda ni?"....kami cikgu.. bukan BERNAMA yang nak tau tentang semua hal dunia dalam satu masa....kami juga bukan komputer yang dgn sekali klik boleh dapat semua maklumat...kami org biasa sama seperti kamu,...kamu...dan kamu...bidang yang kami arif...kami tahu....tapi banyak juga yang kami tak tahu....jadi jgn anggap dia guru...dia semua pun tau...salah tu...

Kami sentiasa sedaya upaya akan memperbaiki diri kami tapi tolonglah jangan dengan sengaja mencari cari kesalahan kami....sebab kalau di cari....mmg akan kelihatan salahnya sebab kami bukannya sempurna....

Sempurna di mata sendiri,


Jika anda suka BLOG dan artikel artikel ini..,belikan saya secawan kopi dengan memberi
"RATING"
pada blog ini.
Terima kasih atas sokongan anda!

Blog Gadis Melayu
Klik kopi!

.................................................................................................
AddThis Social Bookmark Button

Email this post


6 apa kata mereka: to “
KENAPA BILA CIKGU YG BUAT...SEMUA JADI SALAH!

  • zuhaimi zul
    January 22, 2009 at 10:36 PM  

    ni pandangan zul, sebenarnyer sebagai pendidik, kiter diletakkan di ruang teratas dalam masyarakat... walau kiter dan mereka tak sedar hakikat ini... sbb tu apa yg kiter buat seharusnyer perfect di mata masyarakat... biler kiter wat salah, pastinyer masy rasa kecewa kerana mereka meletakkan kiter di tangga teratas...

    cuma masy kurang sedar, yg kiter juga manusia biasa yg ader nafsu, kehendak dan impian sendiri yg kadang2 melanggar tatacara 'biasa' seorang guru...

    tp,zul bangga menjadi pendidik biar apa jua tanggapan masy...

    tau tak, zul akan rasa sgt terharu n berbangga sgt bergelar pendidik biler student salam n cium tangan zul sambil ucapkan terima kasih... rasa berbaloi semua yg zul buat utk diorang...rasa sgt dihargai... (perasaan mcm ni tak semua org dapat rasa)...selamat hari guru, wah tetiba kan...hehehhehe

  • SWEETALIA
    January 22, 2009 at 11:24 PM  

    Hehehe...budak besar dgn budak kecik ni lain zul...budak besar tambah tambah yg ada kat polisas tu semua dah ada matlamat hidup...dah tau menghargai...jadi,dia salam dia ucap terima kasih tu mmg ikhlas dr hati dia....

    Sebaliknya kalau budak sekolah rendah ni...kalau dia salam dan ucapkan terima kasih masa nak balik tu...pikiran dan hati dia bukan ada pada cikgu tu pun...dah ingat jap lagi waktu balik kat tepi jalan nak beli ais krim.....hehehe...mungkin bila dia dah besar sebaya dgn anak murid zul...masa tu baru dia ada rasa terhutang budi...tapi masa tu dia nak tego cikgu dia masa sekolah rendah dulu...yg dah pencen dan tua gayut...dia pun dah malu agaknya....heheheh...

  • zuhaimi zul
    January 22, 2009 at 11:50 PM  

    emmm... takpelah lia, asalkan kiter wat kerje ngan ikhlas...

    InsyaAllah, klu skrg anak murid lia tak ingat kat lia, biler dah besar mesti diorang ingat cikgu diorg yg comel ni...hehheheh

  • SWEETALIA
    January 23, 2009 at 12:00 AM  

    pergh...comel tu...tak tido la haku malam ni...wakakakakak!

  • Zatil
    January 23, 2009 at 12:53 AM  

    Saya stuju! Betul tu...

    P.S. Saya nak sangat jadi cikgu :)

  • ~Insan Biasa~
    January 23, 2009 at 12:57 AM  

    saya setuju dengan pandangan zul di atas. Cumanya masyarakat bukan kurang sedar. Tapi diaorang lupa. Pada mereka, asalkan cikgu jer...x boleh salah langkah. x boleh salah cakap, x boleh salah laku.

    Eeee saya pun hangin betul kalau dengar ayat2 sinis tu...."aik, cikgu pun camtu ke?"
    "tak sangka, cikgu pun cenggini...cenggitu"

    Camtu, status jadi mak ayah pun x leh la buat silap kan? mak ayah kan ke cikgu, guru utama pada anak2 bangsa tu?....

    Apapun..kita sabar jerlah. Jangan pikir kita lilin yang bakar diri.Sedih. Tapi pikir kita lilin yang bagi cahaya.Ceria.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Blog Widget by LinkWithin
Kepada pengunjung yang inginkan blog mereka di LINK kan ke blog ini sila isi butiran di bawah.
LINK ME UP FORM

Your Name
Blog Name
Blog URL
Your Email
Banner Code(leave this empty if no banner)

Setelah itu anda boleh lah memasang BANNER atau LINK blog ini di blog anda.
Terima Kasih!
 

Design by SWEETALIA | Distributed by SWEETALIA.COM